Crni Dim Iz Auspuha Kod Dizel Motora (Na Većim Obrtajima)
Dizel motori imaju lošu reputaciju kada je u pitanju emisija štetnih gasova. Veliki dizel kamioni koji izbacuju ogromne količine crnog dima često znaju biti neprijatelj #1 među ljudima koji se bore za očuvanje životne sredine.
Takođe ne pomaže ni to što su Folksvagen vozila na udaru velike mržnje, zbog nedavnih skandala sa dizel motorima. Međutim, činjenica je da dizelaši nisu tako loši kako ih većina ljudi predstavlja.
Samo zato što crni dim izlazi iz auspuha ne znači da je dizel više štetan po životnu sredinu nego ostala goriva. Ono što ljudi ne shvataju je da svi motori sa unutrašnjim sagorevanjem, čak i benzinci, emituju štetne gasove, samo što mi ne možemo da ih vidimo.
Ipak, nije normalno da bilo koje vozilo sa dizel motorom izbacuje velike količine crnog dima. Noviji dizel motori imaju poboljšanje u odnosu na starije dizelaše i retko emituju crni dim iz auspuha.
Međutim, ako to urade, to je zato što postoji nedostatak i treba ga otkloniti u najkraćem mogućem roku. Ovo nije loše samo za životnu sredinu, već i za vaš novčanik. Zbog toga smo rešili da ovaj post posvetimo crnom dimu iz auspuha, mogućim uzrocima, kao i rešenjima.
Četiri boje dima
Možda niste znali ovo, ali postoje četiri boje dima koje izlaze iz vašeg auspuha: crna, plava, siva i bela i svaka od njih ima svoje značenje. Kako mnogi ljudi pretpostavljanju, crna boja znači ono najgore, međutim to nije uvek slučaj. Na najgore moguće kvarove ne ukazuje crna boja dima kako mnogi misle.
Čak je moguće detektovati i vrstu kvara na osnovu boje dima koji izlazi iz auspuha, iako nema nikakvih kvarova, niti se pale kontrolne lampice. Ali, hajde da počnemo redom:
Beli dim označava proces kondenzacije koji se dešava u izduvnom sistemu. To ne znači da postoji neki ozbiljniji kvar, već količina dima može biti upozorenje. Uglavnom kvarovi koji se vezuju za beli dim su oštećena glava cilindra motora ili ispucao blok motora.
Što se tiče sivog dima, on stvara dosta komplikacija prilikom dijagnostikovanja problema. Verovatno je u pitanju ulje koje je tek počelo da sagoreva ili je možda turbo punjač u lošem stanju. Stoga je veoma bitno da pri pojavi sivog dima proverite potrošnju ulja.
Plava boja dima ukazuje da su dotrajale karike i ventili, kako i na pojačano sagorevanje motornog ulja. U ovom slučaju ulje u komori curi i meša se sa gorivom u komori za sagorevanje. Ukoliko primetite ovu boju dima, važno je da ulje redovno proveravate i dosipate.
Crni dim iz auspuha na većim obrtajima – uzroci
Mnogi vozači misle da je crn dim iz auspuha znak za paniku. Iako može ukazivati na veći problem, ne znaci da je vaš auto pred kolapsom. U daljem tekstu pogledajte nekoliko uzroka i saveta kako da smanjite crni dim iz auspuha vašeg dizel vozila.
Prljav filter za vazduh.
Crni dim ukazuje na to da gorivo nije pravilno sagorelo. Proces unutrašnjeg sagorevanja u dizel automobilima zahteva određenu mešavinu goriva i vazduha. Odnos goriva i vazduha treba da bude pravilan, inače će ova mešavina biti prebogata, što će rezultirati crnim dimom.
Neispravni injektori
Injektori su važan deo vašeg sistema za gorivo. Trebalo bi da se otvaraju i zatvaraju u određeno vreme, ako se to ne dogodi verovatno su začepljeni i ubrizgaće mnogo više goriva u cilindar. Ovaj proces može formirati čvrste ostatke ugljenika, koji uzrokuju crni dim iz auspuha dizel motora prilikom ubrzavanja vašeg automobila.
Prljav EGR ventil
EGR ventil pomaže u cirkulaciji izduvnih gasova motora tako što ih vraća u komoru za sagorevanje, a ne šalje ih direktno u sistem izduvnih gasova. EGR ventil na vašem automobilu se može začepiti, što dovodi do gubitka snage, neefikasnosti goriva i emisije crnog dima iz auspuha.
MAF senzor
Takođe je važno da računar izmeri pravu količinu goriva koju treba ubrizgati u cilindar. Senzor protoka vazduha odgovoran je za pravilno formiranje mešavine goriva i vazduha u motoru. Ako nešto nije u redu sa njim, registrovaće veći protok vazduha u sistemu i dodatna količina goriva će se ubrizgati u motor. Kao rezultat toga, nesagorelo gorivo će se pretvoriti u crni dim iz auspuha kod dizel motora.
Kako rešiti ovaj problem?
Do sada smo zaključili da je crni dim iz izduvnih gasova dizel motora obično uzrokovan lošom mešavinom goriva i vazduha. Da biste sprečili dalje oštećenje vašeg automobila, važno je da se pozabavite ovim problemom čim primetite da nešto nije u redu. Ukoliko rešite da ignorišete prve znake crnog dima, to vas može koštati dosta živaca i novca.
Postoji nekoliko stvari koje možete da primenite ako primetite crni dim iz auspuha:
- Uvek konsultujte stručnjake – Ovlašćene servis kompanije sa razlogom posluju i mogu vam pomoći u rešavanju problema sa vašim dizel automobilom.
- Očistite filter vazduha – Kao što smo spomenuli ranije, odgovarajuća količina vazduha je važna za pravilno pokretanje vašeg dizel motora, inače će gorivo samo delimično sagoreti. Ako je vaš filter za vazduh prljav ili začepljen, trebalo bi da razmislite o čišćenju ili još bolje – o njegovoj zameni.
- Proverite prstenove na klipu motora – Ako su klipni prstenovi motora oštećeni, to može izazvati crni dim iz auspuha pri ubrzavanju automobila. Uverite se da to nije slučaj tako što ćete ih proveriti u radionici za popravku automobila, a ako je potrebno i zameniti ih. Ovo će sprečiti crni dim i crni dim iz auspuha benzinac.
- Proverite dovod goriva – Vreme ubrizgavanja goriva je takođe važno. Ako je ubrizganog goriva previše, doći će do nepotpunog sagorevanja. Potrebno je da pumpu za gorivo i sistem ubrizgavanja pregleda profesionalni mehaničar. Takođe je dobra ideja da ih nadogradite sa common-rail sistemom ubrizgavanja, koji dovodi gorivo direktno do elektromagnetnih ventila. Na ovaj način, automobil će proizvoditi manje crnog dima iz izduvnih gasova.
- Koristite aditive za gorivo – Svakodnevna vožnja dizel automobila sa standardnim gorivom može izazvati nakupljanje otpada u komori cilindra i brizgaljkama za gorivo. Ovo će rezultirati nižim performansama motora, a samim tim i manjom potrošnjom goriva. To je još jedna stvar koja može prouzrokovati proizvodnju više crnog dima pri ubrzavanju vozila. Aditivi za gorivo čiste motor i vrše bolje podmazivanje, i samim time sprečavaju pojavu crnog dima.