Koje Gorivo Sipati? Da Li Skuplje “Premium” Znaci I Bolje?
Bez obzira da li govorimo o dizelu ili o benzinu, na velikom broju benzinskih pumpi u Srbiji i svetu uglavnom nam se nude tri opcije. To su standardno, premijum, i superpermijum gorivo. Sve kompanije koje učestvuju u maloprodaji naftnih derivata trude se da nam skuplja goriva predstave kao višestruko bolja i kvalitetnija. Međutim, nameće se pitanje da li je to zaista tako i koliko se, kada se podvuče crta, isplati sipati skuplje gorivo?
Kao što svi znamo, marketinški trikovi kojima se kompanije služe da bi takozvana kvalitetnija goriva predstavile u superlativu su razni. Ipak, velika većina potrošača i dalje se nalazi u nedoumici prvenstveno zbog njihove visoke cene. Iako smo potpuno svesni da, kao i sa svakom drugom robom, veća cena treba da znači i veći kvalitet, u ovom slučaju smo puni sumnje uglavnom zbog kontradiktornih informacija koje dolaze sa različitih strana.
Šta Treba Znati O Oktanima?
Pre svega ostalog, bitno je da naglasimo da visoki oktanski broj ne znači nužno da je gorivo jače ili čistije. Takođe, on ne znači ni da je u pitanju gorivo sa višom energetskom vrednošću od kojeg će vaš auto dobiti nezapamćenu snagu. Oktanski broj predstavlja količinu pritiska koju gorivo može da podnese pre nego što dođe do njegove detonacije. Prostim rečnikom, oktanski broj predstavlja otpornost benzina na samozapajenje u trenutku kada se smeša vazduha i benzina sabijaju u cilindru a klip se pomera na gore. Suština je da ova smeša ne bi trebala da se zapali sama od sebe pre nego što svećica zavarniči.
Pitanje Kompatibilnosti i Regionalnih Razlika
Mnogi vozači čiji je automobil fabrički predviđen za gorivo od 95 oktana pitaju se da li u njega mogu da sipaju ono koje sadrži 98 i više oktana? Odgovor je da to ne bi trebalo da izazove baš nikakve probleme. Situacija je ista i ukoliko se desi obrnuto. Ako u specifikaciji vašeg auta piše da je predviđen za gorivo koje ima sto oktana, a vi mu sipate devedeset-peticu, ništa se dramatično neće dogoditi. Kompjuter koji rukovodi radom motora lako će prepoznati da je u pitanj u gorivo nižeg kvaliteta i automatski će mu prilagoditi rad mašine. Naravno, doći će do smanjenja obrtnog momenta i auto će razviti nešto manju snagu, no nekih ozbiljnijih posledica neće biti.
Dileme ovog tipa posledice su činjenice da gorivo na našim pumpama često nije onakvo kakvim ga predstavljaju. Javna je tajna da su mnogi iskusni vozači i testerski timovi ustanovili da je srpskih 95 oktana zapravo 90 i manje oktana. Iz tog razloga, kada u vaš auto koji troši 95-icu sipate 100 oktana, on odjednom ide bolje i ima bolje karakteristike. Ovo, nažalost, ne znači da vašem autu više prija gorivo sa više oktana, već da ste mu zapravo tek tada sipali 95-icu. Činjenica da je gorivo u Bukarskoj i Mađarskoj skoro po pravilu kvalitetnije od našeg, jedan je od razloga što se kante za gorivo u Srbiji prodaju bolje nego ikada.
Front Sagorevanja i Oktanski Broj
Kao što smo već ranije napomenuli, smeša vazduha i benzina nikako ne bi smela da se zapali prije nego što svećica zavarniči. Ako se smeša detonira onda kada su inženjeri i predvideli, ona će gurati klip ka dole, a od varnice će kretati takozvani front sagorevanja. U suprotnom, ako dođe do detonacije smeše prije bacanja varnice, stvoriće se više frontova sagorevanja i pritisak i temperatura u cilindru biće dramatično povećani. Dugoročno, ovo može da ima negativan efekat na sve delove mašine. Najbolji znak da se ovo dešava jesu karakteristični zvukovi lupkanja i kliktanja koji će se jasno čuti.
Kompresioni Odnos i Snaga Motora
Kompresioni odnos, takođe poznat i kao stepen kompresije, predstavlja razliku zapremine cilindra u trenutku kada se klip nalazi u gornjoj odnosno donjoj mrtvoj tački. Što je on veći, to je motor u stanju da izvuče više snage iz samog goriva. Mašine sa većim kompresionim odnosom moći će da izvuku više energije iz goriva sa više oktana. Iako je ovo prilično pojednostavljeno objašnjenje, od ovoga će zavisiti da li ćete u svom autu osetiti razliku kada mu sipate, recimo, gorivo od 100 oktana.
Gde Sipati Gorivo
Obzirom da se po pitanju kvaliteta situacija na srpskom tržištu naftnih derivata već dugo ne menja, vrlo je teško prepoznati neke bitnije razlike i reći gde bi bilo najbolje sipati gorivo. Ukoliko, ipak, želite sami da ih istražite i donesete konačan sud, na raspolaganju vam stoje sajtovi kao što je companywall. Na njemu možete detaljno da se upoznate sa istorijatom i poslovanjem svih aktivnih privrednih subjekata i pronađete činjenice koje će vam pomoći da blagovremeno donesete pravu odluku.